Spill, drøm og vinn sammen

År
2024
Rolle
UX-designer
Lengde
3 måneder
Format
Nettside

Oppsummering

Prosjektet startet med å undersøke hvordan brukerne opplevde landingssiden for Spillelag hos Norsk Tipping. Analysen viste at mange slet med å forstå hvordan tjenesten fungerer og hvilken verdi den har. Jeg laget derfor et nytt design som forklarer dette på en tydelig og enkel måte. Resultatet ble en landingsside som er mer oversiktlig, forståelig og lett å bruke.

Løsning

Målgruppe

Kunder av Norsk Tipping

Nye og eksisterende brukere av spillelagsløsningen

Mål

- Gjennomføre en UX-evaluering av nettsiden til Spillelag

- Lage et nytt designforslag som optimaliserer innholdet og strukturen, og dermed gjør landingssiden mer brukervennlig

Mine oppgaver

Designstrategi
Prototyping
Brukerinnsikt

Rett på sak? Se løsningen ferdig utviklet og lansert her.

Problemet

"Ofte stilte spørsmål"-seksjonen på landingssiden til Spillelag var vanskelig å navigere og inneholdt mye tekst, noe som gjorde det utfordrende for brukerne å finne relevant informasjon raskt.

Innsiktsarbeid og analyse

For å forstå brukernes behov og utfordringer bedre, stilte jeg følgende spørsmål:

  • Hva slags informasjon trenger brukerne, hvorfor trenger de den, og hvilken verdi gir den?
  • Hvor, når og hvordan søker brukerne etter informasjonen?
  • Hvem er brukerne, hvilke forventninger har de, og hva påvirker deres opplevelse av innholdet?

I tillegg ble det gjennomført en tjenestesafari, gjennomgang av en tidligere heatmap-analyse og geriljatesting med Norsk Tipping-ansatte. Analysene viste tydelig at brukerne slet med navigasjonen i FAQ-delen. De fleste brukerne scrollet ikke lenger ned enn de tre øverste spørsmålene, noe som indikerte at innholdet var for langt og lite brukervennlig. Innholdet trengte også en språklig kvalitetsheving for å forbedre brukernes forståelse.

Heatmap-analyse viste utfordringer med bl.a. misforståelser av knapper og bilder

Det faktiske problemet

Tjenestesafarien viste at utfordringene ikke bare lå i FAQ-delen, men også i hele sidens utforming. Eksempelvis ble logoer misforstått som klikkbare knapper. Innholdet opplevdes som tungt og uoversiktlig, og hadde et behov for en gjennomgang.

Landingssiden slik den var, med foreslåtte forbedringer. Etter samtale med produktteamet ble vi enige om et redesign av hele siden.

Sammen med teamet fant vi ut at hele siden trengte oppfriskning. Illustrasjon hentet fra Norsk Tipping sin designmanual

En liten litteraturstudie viste at blant annet Skatteetaten unngår FAQ-seksjoner fordi disse:

  • Dupliserer eksisterende innhold.
  • Nedprioriterer brukeroppgaver og forstyrrer navigasjon.
  • Kompliserer søk og forvirrer søkeresultater.
  • Inneholder informasjon som burde integreres naturlig andre steder på nettsiden.

En sentral konklusjon fra litteraturen var:

«Hvis du starter med brukerbehov når du skriver innhold, vil du ikke trenge å bruke Ofte stilte spørsmål.»

Denne innsikten ble brukt som et argument for hvorfor en revurdering av seksjonen var nødvendig. Vi valgte med det å bevege oss til tegnebrettet.

Tidlige trådskisser

Trådskisser ment for å vise et tydeligere hierarki

Iterasjoner med høyere oppløsning

Forslag til stegene i "Slik spiller dere" og fremvisning av hvilke tilgjengelige spill

Resultat

Sluttresultatet ble en helt ny landingsside med tydelige inndelinger for enklere navigasjon. Det ble benyttet illustrasjoner og elementer hentet fra Norsk Tippings designsystem. Utviklingen av den nye siden skjedde i tett samarbeid med designere, forretningsutviklere og utviklere. Den siste finpussen før lansering ble gjort sammen med utvikler.

"Ofte stilte spørsmål"-delen ble omgjort til seksjonen "Verdt å vite", med en tydelig tematisk inndeling og en seksjon med raske fakta øverst, noe som gjør innholdet mer tilgjengelig og enklere å navigere i.

Se løsningen ferdig utviklet og lansert her

Last ned designrapporten
Last ned designrapporten
Flowchart

Lærdom

Prosjektet startet med vurdering av "Ofte stilte spørsmål"-delen, men utviklet seg raskt til et helhetlig redesign av landingssiden. Målet var å kommunisere tydeligere hva spillelagsløsningen innebærer, hvordan man bruker det og hvilken verdi den gir brukerne. Resultatet ble en mer oversiktlig og brukervennlig landingsside.

Gjennom praksisperioden erfarte jeg:

🏢 Kompleksiteten i en stor organisasjon
🎨 Bredden av en UX-designers rolle
🤝 Bedre forståelse av teamarbeid, møter og organisasjonsrutiner
💬 Gi og motta konstruktive tilbakemeldinger
🎲 Innsikt i pengespillmarkedet og Norsk Tippings produkter

Last ned designrapporten
Det var ikke alt!
Lyst til å lese mer?
Last ned designrapporten